5 kluczowych etapów komunikacji grafika z klientem

Fajne Nie ruszaj Nie fajne
 
2

Bywa, że w natłoku pracy i kreatywnym wyścigu zapędzamy się w kozi róg. Prędzej czy później każdemu grafikowi zdarza się zapomnieć o tym, że nie tworzy dla siebie, ale dla klienta. A to oznacza, że trzeba z nim współpracować. I to na każdym z pięciu etapów powstawania projektu.

Jeśli chcesz by klient uważał się za współtwórcę i wiedział, że ma wpływ na twoją pracę (oni to lubią), musisz regularnie się z nim kontaktować. Warto wypracować sobie pewien schemat relacji i starać się go realizować. Jeden ze standardowych modeli wyróżnia pięć etapów, na których komunikacja z klientem pełni kluczową rolę.

5 kroków w komunikacji grafika z klientem: wywiad, decyzja, projektowanie, feedback, akceptacja (vel wypłata)

Gwarancją udanego projektu jest zadowolenie obu stron na każdym z etapów…

Wywiad

Jeśli nie zadajesz pytań, nie otrzymujesz odpowiedzi. Na tym etapie klient powinien rozwiać każdą twoją wątpliwość. Musisz wiedzieć między innymi:

  • kim jest klient
  • kto jest targetem
  • jaki styl projektowania wybrać

Odpowiedzi na te i inne podstawowe pytania musisz znać zanim przystąpisz do pracy nad projektem. Warto przygotować kwestionariusz jeszcze przed spotkaniem z klientem (lub mieć stały szablon). Nikt przecież nie lubi marnowania czasu. Zamiast przedłużania spotkania z klientem możesz przecież pójść z kumplami na browar lub z psem na spacer. Co kto lubi…

 

Decyzja

Po wyczerpującym wywiadzie przyszedł czas na poważną decyzję – przyjąć zlecenie czy nie? Jeśli masz już tyle szczęścia, dobrą renomę i możesz przebierać w zleceniach to śmiało możesz z tego skorzystać. Jeśli stwierdzisz, że nie dogadasz się z klientem na tym etapie nie ryzykujesz wiele, a możesz oszczędzić sobie frustracji. Jeśli odmawiasz koniecznie poinformuj klienta, byłego klienta jaki jest powód odrzucenia zlecenia. Równie dobrze możesz polecić zaprzyjaźnionego grafika. Outsourcing w przypadku gdy masz zbyt dużo zleceń to wcale nie głupi pomysł.

 

Projektowanie

Jeśli zdecydowałeś się przyjąć projekt na tym etapie po prostu wykonujesz swoje zadanie. Ważne, by w etap projektowania zaangażować klienta, informując go regularnie o postępie prac. Na tym etapie zdecydowanie nie warto wyłączać telefonu. Ważne – mówimy oczywiście o przygotowaniu wstępnym projektu.

 

Feedback

Po przygotowaniu kilku konceptów wysyłasz prace do akceptacji klienta. Ilość przygotowanych prototypów zależy oczywiście od ciebie i wcześniejszej umowy z klientem. Ważne, by w tym momencie dojść do porozumienia. Musisz mieć pewność, że przygotowane przez ciebie szkice, wersje beta czy koncepty w 100% spełniają oczekiwania klienta.

Jeśli nie, musisz wiedzieć co dokładnie poprawić. Gorzej jeśli klient sam nie wie co mu przeszkadza i w jaka stronę ma puść projekt (tacy też mogą się zdarzyć). Narastająca wtedy frustracja może być męcząca, ale to właśnie wtedy komunikacja z klientem jest aż tak ważna. Staraj się uzyskać konkretne odpowiedzi zamiast „te kolory są niefajne” czy „ten kształt mi się nie podoba”.

Proces zbierania feedbacku warto podsumować pisemnie np. prosząc klienta o podesłanie zmian na maila.

 

Akceptacja

To bardzo przyjemny etap. Praca projektowa została właściwie zakończona. Projektant musi mieć świadomość i przekonanie, że spełnił wszystkie wymagania klienta. Warto podsumować wspólnie pracę i zadbać o poprawną relację. W końcu zadowolony klient pewnie do nas wróci. Niech wie, jak miły i fajny z ciebie gość 🙂 Potem możesz iść wydać wypłatę.

 

 

the author

Łukasz Pęksyk