Kaligrafia i liternictwo – jakie narzędzia dla początkujących?

Fajne Nie ruszaj Lubisz to
 
28

Od dłuższego czasu zgłębiam intensywnie temat liternictwa i kaligrafii. I choć początki nie należały do udanych, teraz jest już całkiem nieźle. Porównując swoje prace do TheOsone, czyli Adama Romualda Kłodeckiego, wciąż nabawiam się nerwicy, ale tak to już chyba być musi. Też chcecie się wgryźć w temat? Oszczędzę Wam czasu i od razu powiem w jakie narzędzia warto zainwestować na początek przygody z kaligrafią.


ołowek, gumka, linijka, strugaczka - najlepsi przyjaciele grafika

Ołówek, temperówka, gumka i linijka

Zwykły ołówek to najlepszy przyjaciel każdego grafika. W liternictwie i kaligrafii też sprawdza się idealnie. Zwłaszcza na początku przygody warto sięgnąć po niego by narysować szkic słów, które potem poprawimy innym narzędziem. Wystarczy do tego jedna linia.

Początkującym kaligrafom sporą trudność sprawia utrzymanie wyrazów w jednej, symetrycznej linii. To właśnie dlatego potrzebujemy linijki. Wyznaczamy nią linie pomocnicze i marginesy, możemy też wyrysować pochyłe linie jeśli chcemy pisać kursywą.

 

Brush pen, czyli pisak pędzelkowy

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów pisaków pędzelkowych od kilku producentów. Mogą być zakończone imitacją pędzla lub typowym pędzlem z włosia. Moim pierwszym pisakiem pędzelkowym był Pigma Brush, bo taki tylko dostałem w lokalnym sklepie plastycznym. Po kilkunastu dniach końcówka się rozwarstwiła, a brush pen przestał rysować ostre linie. Pogrzebałem w sieci, poczytałem opinie, zamówiłem w sklepie internetowym i dziś korzystam z Tombow Dual Brush Pen, który jest dużo lepszy, a przy tym tylko niewiele droższy.

Pisak pędzelkowy nadaje się do kaligrafii i calligraffiti.

 

Pilot Parallel – pióro kreślarskie z płaską końcówką – zobacz oferty Pilot Parallel na ceneo

Nauczony przygodą z pisakiem pędzelkowym od razu sięgnąłem po polecany na forach Pilot Parallel. Narzędzie to dostępne jest w czterech szerokościach – 1,5 mm, 2,4 mm, 3,8 mm i 6 mm. Wybrałem 3,8 mm, ale równie dobrze pióro na początek mogłoby być rozmiar mniejsze.

pilot parallel najlepsze narzędzie do kaligrafii i stylu gotyckiego

Oczywiście to nie wszystkie narzędzia i przybory do liternictwa i kaligrafii, jednak dla początkujących taki zestaw powinien wystarczyć. Zresztą nic nie stoi na przeszkodzie by systematycznie go powiększać. Kaligrafia wymaga inwestycji.

 

Tusze, atramenty, ecolina

Wybór atramentów jest ogromny. Ważne by nie był on ani za rzadki ani za gęsty. Sam używam ecoliny w kilku ulubionych kolorach. Świetnie powinien też sprawdzić się atrament dedykowany do piór wiecznych.

Papier do kaligrafii

Ćwiczyć możemy na dowolnym papierze, nawet tym przeznaczonym do drukarki. Prace na czysto warto jednak wykonywać na grubszym papierze. Niestety jest on droższy od zwykłego, ale różnicę w stawianiu liter można poczuć od razu. Z czystym sumieniem mogę polecić papiery Clairefontaine.

jaki papier do kaligrafii

 

Gdzie kupić narzędzia i pisaki do kaligrafii?

Podstawowe narzędzia takie jak ołówki, gumki czy linijki kupisz w każdym sklepie plastycznym lub nawet w papierniczym. Trudności zaczynają się dopiero przy bardziej wyspecjalizowanych akcesoriach. Nie każdy stacjonarny sklep dla grafików posiada w swojej ofercie brush peny czy choćby pillot parallel. Najlepszym wyborem będzie więc internet. Poniżej zamieszczam adresy sklepów, z których sam korzystałem. Warto poszperać też samemu w poszukiwaniu najlepszej oferty i ceny.

Fotografie na stronie pochodzą z serwisu pexels.com

18 comments

  1. Ciekawe i pomocne. Jednak ja akurat jestem leworęczny i temat kaligrafii niestety jest w tej sytuacji bardzo utrudniony. Nie chodzi już o samo rozmazywanie, bo to jeden problem, ale np. pisanie parallelem niestety bez jakiegoś odwrotnego szlifu jest niemożliwe. Nigdzie niestety ten temat nie jest poruszany a do duży dla nas problem.

      1. Też tak myślałem więc kupiłem sobie dwa Parallel Pen Pilot i niestety pisze się nimi pod odpowiednim kątem. I niestety dla leworęcznych jest to pisanie „pod włos”. Bardzo trudno jest prowadzić Pena, ew. można pisać od tyłu każdą literkę wtedy rzeczywiście jest ok no ale to bez sensu. Zresztą polecam sprawdzenie samemu jak pisze się lewą ręką.

        Może jakieś inne rady?

        1. Sprawdziłem, faktycznie lewą ręką piszę się niezwykle ciężko. Nie wiem tylko czy to naturalna trudność dla praworęcznych czy rzeczywiście leworęczni w kaligrafii mają z natury pod górkę. Sam też jestem ciekawy rozwiązania.

          1. Nie, nie jest to typowa trudność dla praworęcznych. Ogólnie od zawsze wiadomo że problemem leworęcznych w pisaniu jest zacieranie wszystkiego ręką piszącą, jednak i to da się obejść po odpowiednim wygięciu dłogi (są odpowiednie filmiki na YT uczące takiego ustawienia dłoni) Jednak wg mnie problemem istotniejszym jest kąt ułożenia „stalówki” w tym przypadku Parallela i kierunku prowadzenia pisma.

            Sam nie wiem jak to rozwiązać. Konsultowałem się nawet ze wspomnianym TheosOnem i powiedział że można to obejść ale najpierw zasugerował zeszlifowanie stalówki. No nic będę dalej kombinował, ale niestety mam wrażenie, że nie jest to chyba sport dla leworęcznych 🙁

          2. Tutaj problemem chyba jest jak już zauważyłeś sposób budowy samych liter. Ułożenie samej końcówki piórka ma wiele do znaczenia.
            Ale ciekawość wygrała i udało mi się bez większych trudności napisać lewą ręką parallel’em literkę „a” (zaznaczę że lewą ręką nie do końca wiem jak pisać w ogóle), pomogło przestawienie kartki (aby osiągnąć odpowiedni kąt kreślenia stalówki) oraz ten materiał: http://www.clas.co.uk/left-handers.html i http://www.iampeth.com/lessons_left-handed.php

            Ps. Pisałem normalnie, nie od tyłu

          3. Zeszlifowanie stalówki parallela? Może najmniejszą szerokością – 1,5 mm będzie łatwiej pisać?

    1. Sklepów internetowych jest sporo. Ja akurat zamawiałem na
      architekci-sklep.pl z uwagi na odbiór osobisty w Warszawie i fajne ceny
      na Tombowa. Do tej pory jestem zadowolony z ich usług. Jak znajdzie ktoś
      lepszą cenę na pisaki pędzelkowe, to też chętnie skorzystam 🙂

  2. Może głupie pytanie – czy trzeba je czyścić po każdym użyciu? Nie zaschną? Kiedyś dawno temu rysowałem rapitografem i jak zastawiłem go na dłużej w szufladzie tusz zaschnął gdzieś w środku i nic się z nim już zrobić nie dało.

    1. Ja nie czyszczę i wszystko jest w porządku. Jednak widziałem kilku zawodowców, którzy po skończonej pracy maczają końcówkę w wodzie więc może coś w tym jest.

    1. Anglojęzycznych pozycji jest mnóstwo – http://www.amazon.co.uk/gp/search/ref=sr_nr_n_7?rh=n%3A266239%2Cn%3A%211025612%2Cn%3A91%2Cn%3A267388%2Cn%3A267424&bbn=267388&ie=UTF8&qid=1394135876&rnid=267388

      Niestety z polskich pozycji wybór jest praktycznie żaden.
      Osobiście mogę polecić:

      Modern Calligraphy: Everything You Need to Know to Get Started in Script Calligraphy – Molly Suber Thorpe
      Modern Calligraphy and Hand Lettering: A Mark-Making Workbook for Crafters, Cardmakers, and Journal Artists – Lisa Engelbrecht

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *