[emphasized type=”emphasized”]Jakie warunki musi spełniać logotyp, który będzie lokomotywą Twojego biznesu?[/emphasized]
Zamawiający logo bardzo często nie ma zielonego pojęcia, jak jego znak firmowy będzie ostatecznie wyglądać. Projektanci logo nie sprzedają gotowych produktów, których parametry łatwo dałoby się porównać. Trudno jednoznacznie ocenić jakość ich dzieła.
Nie wiadomo, czy znak tylko Ci się podoba (albo nie), czy też rzeczywiście jest to przemyślana i profesjonalna konstrukcja, która będzie budzić zaufanie przez lata. Poniższe reguły pomogą Ci rozpoznać najważniejsze zalety wysokiej jakości logotypu. Ta wiedza powinna zaoszczędzić Ci sporo pieniędzy.
Sprawdź, czy twoje logo…
1. jest niepowtarzalne
To jedno z najważniejszych zadań skutecznego logo: wyróżnić się w masie innych logotypów. Twoje logo nie może być w żadnym wypadku gorszą wersją znaku którejś z istniejących, odnoszących sukcesy marki.
Jeśli chcesz być ceniony za swoją wyjątkowość, musisz wyróżniać się wśród konkurencji już na wstępie.
2. niesie przejrzyste przesłanie
Logo przemawia poprzez proste, przejrzyste formy graficzne w połączeniu z odpowiednio dobranymi kolorami. Niejasne struktury i drobne detale zaburzają komunikat. Podobny chaos wprowadza zbyt duża ilość użytych kolorów. Ogranicz się maksymalnie do trzech.
[highlight]Przekombinowany logotyp nie jest traktowany poważnie przez odbiorców[/highlight]
Logo, które próbuje wywrzeć wrażenie za pomocą zbyt wielu środków jest nie tylko mało czytelne. Przekombinowane logo nie jest brane przez odbiorców poważnie.
3. odzwierciedla charakter firmy
Logo ma być nośnikiem filozofii przedsiębiorstwa. Znak graficzny powinien pasować do profilu działalności, powinien być adekwatny do sprzedawanego produktu lub usługi.
Warto na przykład zadać sobie pytanie, czy użyta czcionka pasuje do krojów pisma najczęściej używanych w Twojej branży.
4. jest długowieczne
Najlepsze logo służą swoim właścicielom nawet kilkadziesiąt i więcej lat. Gdy zajdzie taka potrzeba, raz na jakiś czas się je odświeża, nie są to jednak znaczące zmiany. Znak firmowy istniejący na rynku przez lata stanowi bowiem o sile marki i rozpoznawalności. To jej najcenniejszy kapitał.
[outdented_text]Logo Coca-Coli, prawie takie samo istnieje od ponad 100 lat[/outdented_text]
Wystrzegaj się projektowania logo w oparciu o chwilowe, obowiązujące właśnie w branży trendy. To jak świadome wprowadzanie na rynek towaru z krótkim terminem ważności.
5. jest łatwo rozpoznawalne
Rzut oka powinien wystarczyć, żeby Twoje logo zostało zapamiętane. Właśnie rozpoznawalność i łatwość zapamiętywania to cechy, które tak naprawdę decydują o wartości logotypu.
6. jest czytelne i jednoznaczne
Logotyp nie może wywoływać żadnych fałszywych skojarzeń. W różnych kulturach istnieje wiele znaków i symboli, które są związane z rozmaitymi znaczeniami.
Sprawdź elementy swojego logo pod względem symboliki i zastanów się, czy niesione przez nie znaczenia odpowiadają temu, co naprawdę chcesz przekazać.
7. jest funkcjonalne
Logo musi nadawać się do rozmaitych zastosowań. Ma działać równie dobrze na plakacie, jak i na małym gazetowym ogłoszeniu.
Logotyp nie może tracić swoich walorów po zmianie formatu z pionowego na poziomy, czy nawet po odwróceniu kolorów (często wymusza to np. jasne tło ekspozycji).
8. to grafika wektorowa
Logotyp powinien być wykonany w programie do wektorowej obróbki grafiki (np. Adobe Illustrator, czy Corel Draw). Tylko wtedy, dzięki matematycznej definicji punktów obrazu, mamy możliwość dowolnej zmiany skali bez utraty jakości.
Nie gwarantują tego obrazy rastrowe (składające się z pikseli), tworzone w programach typu Gimp, czy Photoshop. To oznacza, że logo w większej skali, lub w przypadku chęci jego wygrawerowania, będzie bezużyteczne.
9. nie powstało z gotowych elementów
Użycie klipartu (gotowej grafiki, ogólnie dostępnej w Internecie) jako fragmentu logotypu dyskwalifikuje profesjonalne logo. Nie tylko widać to na pierwszy rzut oka (wygląda „tanio”), ale również naraża na zupełnie legalne skopiowane przez konkurencję. I naturalnie, takie logo nie ma w sobie nic z oryginalności.
[outdented_text]Oczywiście na świecie można znaleźć udane logotypy, które nie spełniają któregoś z przedstawionych tutaj warunków, ale są to przypadki wyjątkowo rzadkie, bardzo odważne i, paradoksalnie, głęboko przemyślane.[/outdented_text]
Autor wpisu gościnnego: Tomasz Bauer pisze teksty na temat projektowania logo dla Owocnych – agencji marketingowej, która projektuje wielkie marki dla małych firm.
Idealny wpis dla takiego laika jak ja 🙂 kompletnie się nie znam na grafice, a Ty w zrozumiały sposób przedstawiasz o co tak naprawdę chodzi. Dziękuję!
Faktycznie, Tomek Bauer fajnie to napisał 🙂 Logo to jednak podstawa w biznesie.