Sztuczki Photoshop – jak wyciąć obiekt z tła?

[emphasized type=”emphasized”]Photoshop to bez wątpienia najpopularniejsze narzędzie do głębokiego retuszu fotografii. Potrzebujesz wyciąć obiekt z tła? Żaden problem. W Photoshopie możesz to zrobić na kilka sposobów. Jedne są prostsze, inne trudniejsze. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania obiektu i rodzaju tła.[/emphasized]

Ile razy musieliście odseparować coś z tła? Szparowanie z bieli to kaszka z mleczkiem. Schody zaczynają się gdy mówimy o rozwianych włosach i wielobarwnym tle.

Autorem powyższego filmiku jest Chris Spooner. Facet zna się na swojej robocie.

Oto lista 10 sposobów jak odseparować obiekt z tła w kolejności od najprostszego

  • Gumka, czyli jedno z podstawowych narzędzi. Jeśli obiekt nie musi być wycięty z dokładnością co do piksela możesz wymazać tło gumką z dużym promieniem. Im bliżej detali tym promień powinien być mniejszy. Przydaje się pewna ręka i… zablokowana oryginalna warstwa. O tym, że zawsze pracujemy na kopii nie muszę chyba przypominać.
  • Magiczna różdżka. Korzysta z niej niemal każdy początkujący użytkownik Photoshopa. Z czasem zaczynamy odkrywać, że jej przydatność jest mocno ograniczona. To narzędzie sprawdzi się gdy między wycinanym obiektem i tłem jest duża różnica kontrastu, koloru bądź jasności. Krawędzie muszą być dobrze widoczne i nierozmyte.
  • Szybkie zaznaczenie. Gdy zależy nam na czasie i akceptujemy utratę detali na krawędziach szybkie zaznaczenie znacznie ułatwi nam pracę. Często korzystam z niego na wstępnym etapie, gdy chcę pokazać klientowi jak projekt mniej więcej ma wyglądać. Później dopiero wycinam obiekt przy użyciu bardziej zaawansowanych technik.

Powyższe sposoby wykorzystywały automatyczne procesy Photoshopa. Dalej będziemy już działać ręcznie. Jeśli chcesz by coś było zrobione porządnie, zrób to samemu.

  • Magnetyczne lasso. Jest dobrym narzędziem gdy wycinany obiekt na dużo prostych krawędzi. Nasz bohater przyciąga linię zaznaczenia jak magnes.
  • Pióro – za jego pomocą zaznaczymy dokładnie to co chcemy. Wynik będzie zależał jednak od naszej precyzji i umiejętności posługiwania się krzywymi Beziera. W rękach doświadczonego grafika to potężne narzędzie do selekcji wybranych elementów. W razie błędów zaznaczenie zawsze można skorygować zmieniając położenie punktów. W przypadku skomplikowanych kształtów (np. włosy) trzeba się przygotować na syzyfową pracę.
  • Kanały – każdy obraz w Photoshopie składa się z kanałów – czerwonego, niebieskiego i zielonego. Za ich pomocą możemy łatwo poradzić sobie z wycięciem trudnych elementów o ile tylko różnica między obiektem i tłem jest wyraźnie zaakcentowana. W następnym poradniku wyjaśnię jak korzystać z tej funkcji.
  • Zakres koloru jest odpowiednią techniką gdy nasz obiekt jest w podobnym zakresie tonalnym.
  • Maska, maskowanie warstw, maska przycinająca czyli najwięksi przyjaciele każdego retuszera. W zasadzie jej działanie podobne jest do pędzla i gumki z tym, że maska nie działa destrukcyjnie na zdjęcie.

Photoshop techniki PRO od Chrisa Spoonera, czyli w zasadzie mieszanie kilku sposobów

  • Popraw krawędź – zaczynamy od szybkiej selekcji np. piórem, nie przywiązując uwagi do idealnego zaznaczenia obiektu. Ważne, jednak, by trzymać się w miarę blisko krawędzi. Następnie używając polecenia popraw krawędź (refine edge) ustawiamy odpowiadający nam promień. Na koniec malujemy szczegóły, które powinny zostać. Automat resztę zrobi za nas.
  • Usuwanie aureol (defringe) – nie wdając się w szczegóły działania, narzędzie to pozbywa się skrajnych pikseli z zaznaczonego obiektu.
  • Dodge & burn – korzystając z tego narzędzia zwiększamy kontrast między obiektami. W ten sposób łatwiej będzie skorzystać z innego rodzaju zaznaczenia.
  • Rysowanie włosów – czasem zdarza się tak, że ekstrakcja włosów z tła jest zbyt trudna bądź pracochłonna. Paradoksalnie lepiej wtedy dokładnie zaznaczyć szczegóły, ale pominąć najdrobniejsze kosmyki włosów. Później można je będzie dorysować.