Ciekawe logo to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych. To właśnie ono decyduje o rozpoznawalności firmy lub organizacji. Pokazuje nie tyle kim jesteś i co robisz, ale informuje jakim jesteś. Dlatego całe to projektowanie logo jest takie ważne.
Wielu ludzi niezwiązanych z branżą używa zamiennie słów logo i logotyp. Błąd. Logo i logotyp, choć mają wspólny mianownik to w rzeczywistości projektowej dwa różne pojęcia.
Logo = sygnet + logotyp
Logo najczęściej składa się z sygnetu (graficznego znaku) i logotypu (znaku typograficznego, czyli składającego się z fontu wybranego kroju).
Oczywiście funkcjonują także logo stworzone wyłącznie z sygnetu (np. Toyota, Mozilla) lub logotypu (Facebook, IBM), jednak są one w zdecydowanej mniejszości i mogą pozwolić sobie na nie firmy o już ugruntowanym wizerunku.
Narzędzia do projektowania logo – ołówek i kartka papieru
Przed erą komputerów do projektowania logo używało się tylko ołówka i papieru. Choć wygląda to jak prehistoria, ołówek i papier to wciąż najwięksi przyjaciele projektanta. Dlatego zanim pomyślisz o projektowaniu logo wyłącz komputer. Użyjesz go dopiero, gdy pomysł idealnego logo przelejesz na kartkę.
Dlaczego lepiej zacząć od tradycyjnych narzędzi? Komputer znacznie ogranicza wyobraźnię i spowalnia proces tworzenia logo. O wiele szybciej naszkicujesz pomysły na papierze niż w programie graficznym – nawet jeśli znasz go od podszewki.
Projektowanie logo – od czego zacząć?
Napisz na kartce 2 – 4 główne słowa, które najlepiej oddają charakter przedsięwzięcia lub firmy dla której powstaje logo. Wokół każdego z nich wypisz skojarzenia. W ten sposób powstanie graficzna mapa myślowa, która pomoże ci wybrać odpowiednią formę, kolorystykę itd.
Gdy wiesz już jakie ma być twoje logo zacznij rysować. Szkicuj ile się da. Na tym etapie nie ma lepszych lub gorszych projektów, dlatego nie rezygnuj jeśli jakiś pomysł lub skojarzenie wyda ci się głupie. Później możesz stwierdzić, że to właśnie jest to czego szukasz. Próbuj różnych fontów (lub sam stwórz kilka liter, potem odrysujesz je w wektorze) i sygnetów. Nie przejmuj się na razie kolorami. Dobierzesz je później w programie graficznym.
Jeśli uważasz, że wyczerpałeś już wszystkie pomysły – odpocznij. O ile to możliwe wróć do projektu po przespanej nocy. Drugiego dnia będziesz mieć więcej dystansu do swoich prac, więc łatwiej będzie odrzucić te najgorsze.
Wybierz 2 – 3 najlepsze szkice i dopracuj je w programie graficznym, ale pamiętaj by tworzyć w środowisku grafiki wektorowej (Adobe Illustrator lub Corel Draw). Wykonane taką metodą logo będzie można dowolnie powiększać bez strat jakości. Gdy poczujesz, że wykonywane przez ciebie logo jest naprawdę dobre, możesz zakończyć proces projektowy.
Warto sprawdzić jak efekt naszej pracy będzie wyglądał na wydruku. Przygotuj projekt i wydrukuj dwa egzemplarze kolorowe i czarno białe, najlepiej w różnych rozmiarach. Sprawdź czy każdy z nich jest czytelny. Jeśli nie, możesz jeszcze dokonać korekty.
Projektowanie logo to skomplikowane zadanie. Sprawdź na czym polega jego tworzenie i jakie musi być dobre logo. Przeczytaj zanim zlecisz pracę grafikowi.
Siedem złotych zasad projektowania logo
Zanim zaprojektujesz dobre logo, poznaj siedem najważniejszych zasad, które wpływają na jego atrakcyjność i skuteczność.
1) Tym co najbardziej charakteryzuje dobre logo jest element nagłego uderzenia. Logo powinno przykuwać oko i zwracać na siebie uwagę. Przypomnij sobie logo komputerowego giganta Apple – nagryzione jabłko. Mały szczegół zadecydował o rozpoznawalności marki.
2) Dobre logo musi być po prostu ładne i estetyczne. Na takie patrzy się z przyjemnością, a nie wymuszoną uwagą. Dlatego niezbędne są w tym przypadku umiejętności plastyczne.
3) Czasem o tym zapominamy, ale logo powinno być czytelne i dobrze widoczne nie tylko na stronie internetowej, ale także na firmowej papeterii, wizytówkach, broszurach reklamowych, plakatach i billboardach. Zaprojektuj logo tak, by dało się je rozpoznać na kartce papieru i na reklamowym długopisie. Projektowanie logo wymaga przemyśleń i to jest ważne.
4) Musi przywodzić na myśl pozytywne skojarzenia. Dotyczy to kształtów i przede wszystkim zastosowanej kolorystyki. Dzięki prostemu zabiegowi cała firma lub przedsięwzięcie będzie wywoływało pozytywne skojarzenia.
5) Ważna jest także tematyka logo. Jeśli firma prowadzi poważne działania, takie także powinno być jej logo. Dla kancelarii prawnej nie narysujesz klowna.
6) Zapamiętywalność to jedna z najważniejszych cech dobrego logo. I choć wpływa na nią wiele czynników to warto postawić się czasem w roli konsumenta. Wystarczy spojrzeć na znaki najpopularniejszych światowych marek np. McDonalds, Apple czy Mercedes, by przekonać się, że im prostsze logo tym łatwiej je zapamiętać.
7) Logo identyfikuje markę w świadomości odbiorcy, dlatego nie warto dokonywać częstych zmian. Wyłożone pieniądze i poświęcony czas na zbudowanie dobrego wizerunku firmy wymaga przemyśleń. Jeśli chcesz by logo towarzyszyło firmie przez lata, zadbaj o jego ponadczasowość już na etapie projektowania. Projektowanie logo to w końcu najważniejszy etap budowania całej spójnej identyfikacji wizualnej.
Trzeba jednak zwrócić uwagę na własne projektowe ambicje. Nie ma nic gorszego w projektowaniu logo niż niezrozumienie przez docelowego klienta.
Wiesz już wszystko? Na pewno nie…
Inspiracja dla projektowania logo – szukajcie a znajdziecie
Oto lista źródeł z których często korzystam. Warto zagłębić się w blogi tematyczne oraz serwisy prezentujące prace dobrych grafików. A przede wszystkim dobre książki i kursy online…
Książki i poradniki dotyczące projektowania logo warte polecenia:
Ogólnopolskie wystawy znaków graficznych – opracowanie zbiorowe – genialna pozycja z masą inspiracji. Najlepsze polskie logotypy zebrane na przestrzeni lat i zaprezentowane podczas wystawy. Obecnie nakład książki został wznowiony. Warto kupić zanim znów się wyprzeda w kilka miesięcy 🙂 Tym bardziej, że nie wiadomo czy pojawi się kolejny dodruk.
Logo Design Love – David Airey – książka obowiązkowa dla każdego początkującego projektanta logo.
Kursy online – projektowanie logo:
Polecane kursy Skillshare. Przetestuj dostęp do wszystkich kursów przez 2 miesiące za darmo!
Kursy logo sprawdzone przeze mnie i tysiące innych studentów, z których na prawdę dużo się nauczysz.
- Jak zaprojektować logo zgodnie z zasadą golden radio (darmowy dostęp)
- Zaprojektuj idealne logo z Aaronem Draplinem – sekrety kształtów, typografii i kolorów
- Jak zrobić proste, ponadczasowe logo z kształtów?
- Zaprojektuj swoje nowoczesne logo
Jeśli znacie jeszcze jakieś warte uwagi serwisy, dajcie znać w komentarzach. Najciekawsze dołączę do listy.
Całkiem ciekawy ten artykuł. W źródłach dodałabym jeszcze DevianArt – wśród badziewia wiele fantastycznych logo.
Przypadkiem trafiłam także na bloga http://grochu.eu/ całkiem mi się spodobał. Warto zajrzeć w wolnej chwili
A dziękuję bardzo i zapraszam ponownie:)
Dla początkujących porady są oki, ale zaawanoswany ilustrator lub grafik nic nowego z tego tekstu sie nie dowie
Próbowałam sama coś stworzyć ale jakoś mi nie idzie. Gdzie mogę opublikwać moje próby, żeby ktos mi doradził co mam poprawić?
Przaśne prace. Zapraszam do mnie http://www.logo.ilf.pl
Hej, Świetny tekst.
Damian – myślę jednak, że ten tekst nie jest skierowany w głównej mierze do profesjonalistów, bo tych już raczej przyuczać nie trzeba. Obstawiam, że chodzi raczej o to, żeby przyszły klient przyszedł na spotkanie wiedząc już cokolwiek. Uniknie się w ten sposób ciągłych odpowiedzi na te same pytania…
Pozdrawiam,
Jan Lenartowicz
Świetny tekst!
Bardzo fajny tekst z dużą ilością praktycznych i trafnych porad. Oby tak dalej 🙂
Nic nowego tu nie ma. Ponadto autor poucza innych co do nazewnictwa a sam pisze „loga”. Slowo logo sie nie odmienia!
Racja, logo się nie odmienia. Mój błąd z językowego przyzwyczajenia. Reszta – kwestia doświadczenia 🙂
To jak napiszesz liczbę mnogą od słowa logo? Mamy trzy logo?
Tak, mam trzy logo… Krew mnie zalewa jak ktoś pisze loga, logów, logi. Zęby bolą od czytania i patrzenia na projekty 😐
odmienia się log – czyli zapis nautyczny 😉 a logo już nie
Odmiana tego słowa jest dopuszczalna, ale bardzo rzadko się tego używa, to raczej ze względu, że najzwyczajniej źle brzmi.
pozdrawiam
Behance
Cudowna publikacja! Ja stworzyłem swoje logo na stronie https://www.logaster.com/, a potem poprawiłem w photoshop’ie i jestem bardzo zadowolony z mojego dzieła.
Grunt to własne zadowolenie 🙂
Witam, dobrze napisany tekst, aczkolwiek zdałoby się
nieco więcej fotek i grafów ilustrujących artykuł. Sam wiem że nie jest to banalne – bo prowadzę własną stronę (odsyłacz wyżej), ale da się sobie jakoś radzić obrazami z darmowych
stocków – sxc.hu, wikimedii i podobnych. Pozdrawiam i zachęcam do odwiedzin mojego bloga!
Hej, poszukuje rzetelnej wiedzy na temat poprawnego konstruowania logo, względem matematycznych proporcji, optycznych poprawek, opisywania znaku na elipsach. Kto pomoże? Wszędzie tylko w kółko powtarzane te same zasady. Chciałbym mieć pod ręką taką czysto warsztatową wiedzę, myślę że nie tylko ja 😛 Ktoś pomoże?
„Matematycznie” to mogę polecić „złotą proporcję”.
Jak stworzyć profesjonalne logo? O tym wiedzą specjaliści w swojej dziedzinie, a więc na pewno nie ja 🙂 dlatego zleciłam projektowanie logo agencji Fama z Warszawy. Dzięki temu identyfikacja mojej firmy jest niezwykle zgrabna, skuteczna i nowoczesna.
Zaprojektowanie dobrego logo to nie jest taka prosta sprawa, lepiej zlecić to profesjonalnej agencji, która zna się na rzeczy. Przy projektowaniu własnego logo współpracowałam z firmą Fama i byłam zachwycona efektem- firma zna się na rzeczy, pełen profejsonalizm!
Jakie to logo. Pochwalisz się? 🙂
Bardzo przydatne porady – już od dłuższego czasu myślę nad logiem, to chyba dobry moment, żeby przysiąść porządnie 🙂 Pozdrawiam!
Dodałbym jeszcze, że dobre logo charakteryzują słowa: – prostota- symbolika – niepowtarzalność. Prost ale jednocześnie bardzo trudny przepis.
Zwłaszcza dla wszelkiej maści starostów i wójtów. Logo gmin i innych jednostek samorządowych powinno mieć swoją osobną kategorię w designie 🙂
Pomysły są… tylko talentu Bozia nie dała! 🙂
Świetny post 🙂 A szkicowanie jest zdecydowanie najlepszym sposobem na niepowtarzalne logo 🙂
Czy zamiast całego logo można używać sygnetu? Czytałam wiele sprzecznych informacji na ten temat. Jedne źródła podają, że tak, a drugie, że nie. Chociaż osobiście uważam, że jeśli logo jest rozpoznawalne (nawet w mniejszych firmach), to używanie sygnetu nie jest błędem.
Wszystko można tylko z głową ? Czasem z samego sygnetu korzystają marki, które są już rozpoznawalne i robią rebranding. Odrzucają resztę i dostają przy sygnecie, ale musi być to proces bardzo przemyślany.
Chyba że chodzi o zamienne stosowanie w różnych miejscach obu wersji. Osobiście sam tak robię z logo tego bloga. Po zjechaniu w dół logotyp znika i zostaje sam sygnet. Sam sygnet jest też miniaturką przy komentarzach. Jest to wygodniejsze w i wiele stron tak robi. Ale wszędzie indziej uzywam już całości. Nie uważam tego za błąd ?
fajnie napisane , chciałabym być taka kreatywna i stworzyć coś swojego 😀
świetny tekst i super wskazówki 🙂
zazdroszczę osobom, które mają taką wyoraźnię
Bardzo fajny wpis dla osób, które same nigdy loga nie tworzyły. Zadanie to nie jest wbrew pozorom proste 🙂
Bardzo przydatne porady!
Tak naprawdę, ile jest osób, tyle dobrych rad. I choćby człowiek się „napocił” co niemiara, to komercyjny charakter przedsięwzięcia sprowadza to wszystko do decyzji klienta. Chwała tym, co mają względną swobodę w projektowaniu. Artykuł, poza kilkoma oczywistościami, bardzo fajny.
Świetnie, że na końcu znalazły się linki do kursów. Czeka nas w firmie zmiana designu i idealnie trafiliśmy w czas z szukaniem inspiracji i pomocy 🙂
Pozdrowienia!
Artykuł porusza ważny temat projektowania logo, podkreślając kluczową rolę, jaką odgrywa logo w identyfikacji firmy lub organizacji. Wskazuje na istotne różnice między pojęciami „logo” a „logotyp” oraz podkreśla, że dobre logo powinno być proste, estetyczne, czytelne, a także zapamiętywalne i skojarzeniowe.
Zgadzam się, że początkowy etap projektowania logo, który obejmuje szkicowanie i eksplorowanie różnych pomysłów na papierze, może być kluczowy dla kreatywności i ograniczenia się przez ograniczenia technologii komputerowej. Tradycyjne narzędzia, takie jak ołówek i papier, pozwalają na swobodne eksperymentowanie z pomysłami, co może prowadzić do bardziej oryginalnych i wyjątkowych projektów.
Podkreślenie znaczenia siedmiu złotych zasad projektowania logo jest bardzo ważne. W szczególności punkty dotyczące prostoty, czytelności, pozytywnych skojarzeń i zapamiętywalności są kluczowe dla stworzenia efektywnego logo. Ponadto, zwrócenie uwagi na ponadczasowość logo jest niezwykle istotne, ponieważ logo powinno być trwałe i nie podlegać modom czy przemijającym trendom.
Dziękuję za podzielenie się listą wartościowych źródeł, takich jak książki i kursy online, które mogą pomóc w doskonaleniu umiejętności projektowania logo. Edukacja i ciągłe doskonalenie się są kluczowe dla każdego projektanta, aby tworzyć znaki graficzne, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także skuteczne w przekazywaniu przekazu marki.
Natalia, bardzo ciekawy komentarz, napisany przez AI 🙂