• Współpraca
  • Kontakt
  • Polityka prywatności cookie
Menu
Ideagrafika - blog o kreatywnej stronie życia
Search
  • Menu
  • Fotografia
  • Design
  • Lifestyle
  • Poradnik
  • Recenzje
  • Search
  • Fotografia
  • Design
  • Lifestyle
  • Poradnik
  • Recenzje

Kategorie

Popularne posty

  • Piękna litera - recenzja książki Landowska Bodziony
    Piękna litera – recenzja książki i KONKURS
  • jak zrobić logo poradnik projektowania
    Projektowanie logo – poradnik i 7 zasad jak stworzyć logo skazane na sukces
  • Konkurs: DTP od projektu aż po druk
  • IdeaLista - najciekawsze linki o blogowaniu, designie, fotografii, programy, aplikacje
    IdeaLista #1 – lipiec 2017
  • facebook
jak zrobić logo poradnik projektowania
  • Postedod Łukasz Pęksyk
  • Posted w Poradnik

Projektowanie logo – poradnik i 7 zasad jak stworzyć logo skazane na sukces

  • 10/09/2017
  • 5 minut czytania
  • 39 komentarzy
  • share

Ciekawe logo to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych. To właśnie ono decyduje o rozpoznawalności firmy lub organizacji. Pokazuje nie tyle kim jesteś i co robisz, ale informuje jakim jesteś. Dlatego całe to projektowanie logo jest takie ważne.

Spis treści
  • Logo = sygnet + logotyp
    • Narzędzia do projektowania logo – ołówek i kartka papieru
  • Projektowanie logo – od czego zacząć?
  • Siedem złotych zasad projektowania logo
    • Wiesz już wszystko? Na pewno nie…
    • Inspiracja dla projektowania logo – szukajcie a znajdziecie
    • Kursy online – projektowanie logo:

Wielu ludzi niezwiązanych z branżą używa zamiennie słów logo i logotyp. Błąd. Logo i logotyp, choć mają wspólny mianownik to w rzeczywistości projektowej dwa różne pojęcia.

Logo = sygnet + logotyp

Logo najczęściej składa się z sygnetu (graficznego znaku) i logotypu (znaku typograficznego, czyli składającego się z fontu wybranego kroju).

logo = sygnet + logotyp
Logo to najczęściej sygnet i logotyp. Ale może też składać się z samego sygnetu lub logotypu.

Oczywiście funkcjonują także logo stworzone wyłącznie z sygnetu (np. Toyota, Mozilla)  lub logotypu (Facebook, IBM), jednak są one w zdecydowanej mniejszości i mogą pozwolić sobie na nie firmy o już ugruntowanym wizerunku.

Narzędzia do projektowania logo – ołówek i kartka papieru

Przed erą komputerów do projektowania logo używało się tylko ołówka i papieru. Choć wygląda to jak prehistoria, ołówek i papier to wciąż najwięksi przyjaciele projektanta. Dlatego zanim pomyślisz o projektowaniu logo wyłącz komputer. Użyjesz go dopiero, gdy pomysł idealnego logo przelejesz na kartkę.

Dlaczego lepiej zacząć od tradycyjnych narzędzi? Komputer znacznie ogranicza wyobraźnię i spowalnia proces tworzenia logo. O wiele szybciej naszkicujesz pomysły na papierze niż w programie graficznym – nawet jeśli znasz go od podszewki.

Projektowanie logo – od czego zacząć?

Napisz na kartce  2 – 4 główne słowa, które najlepiej oddają charakter przedsięwzięcia lub firmy dla której powstaje logo. Wokół każdego z nich wypisz skojarzenia. W ten sposób powstanie graficzna mapa myślowa, która pomoże ci wybrać odpowiednią formę, kolorystykę itd.

Gdy wiesz już jakie ma być twoje logo zacznij rysować. Szkicuj ile się da. Na tym etapie nie ma lepszych lub gorszych projektów, dlatego nie rezygnuj jeśli jakiś pomysł lub skojarzenie wyda ci się głupie. Później możesz stwierdzić, że to właśnie jest to czego szukasz. Próbuj różnych fontów (lub sam stwórz kilka liter, potem odrysujesz je w wektorze) i sygnetów. Nie przejmuj się na razie kolorami. Dobierzesz je później w programie graficznym.

Jeśli uważasz, że wyczerpałeś już wszystkie pomysły – odpocznij. O ile to możliwe wróć do projektu po przespanej nocy. Drugiego dnia będziesz mieć więcej dystansu do swoich prac, więc łatwiej będzie odrzucić te najgorsze.

Projektowanie logo New York Public Library
Etapy powstawania logo New York Public Library

Wybierz 2 – 3 najlepsze szkice i dopracuj je w programie graficznym, ale pamiętaj by tworzyć w środowisku grafiki wektorowej (Adobe Illustrator lub Corel Draw). Wykonane taką metodą logo będzie można dowolnie powiększać bez strat jakości. Gdy poczujesz, że wykonywane przez ciebie logo jest naprawdę dobre, możesz zakończyć proces projektowy.

Warto sprawdzić jak efekt naszej pracy będzie wyglądał na wydruku. Przygotuj projekt i wydrukuj dwa egzemplarze kolorowe i czarno białe, najlepiej w różnych rozmiarach. Sprawdź czy każdy z nich jest czytelny. Jeśli nie, możesz jeszcze dokonać korekty. 

Projektowanie logo to skomplikowane zadanie. Sprawdź na czym polega jego tworzenie i jakie musi być dobre logo. Przeczytaj zanim zlecisz pracę grafikowi. 

Siedem złotych zasad projektowania logo

Zanim zaprojektujesz dobre logo, poznaj siedem najważniejszych zasad, które wpływają na jego atrakcyjność i skuteczność.

1) Tym co najbardziej charakteryzuje dobre logo jest element nagłego uderzenia. Logo powinno przykuwać oko i zwracać na siebie uwagę. Przypomnij sobie logo komputerowego giganta Apple – nagryzione jabłko. Mały szczegół zadecydował o rozpoznawalności marki.

logo fubiz w wielu odsłonach
Logo Fubiz jest świetnym przykładem zabawy konwencją

2) Dobre logo musi być po prostu ładne i estetyczne. Na takie patrzy się z przyjemnością, a nie wymuszoną uwagą. Dlatego niezbędne są w tym przypadku umiejętności plastyczne.

3) Czasem o tym zapominamy, ale logo powinno być czytelne i dobrze widoczne nie tylko na stronie internetowej, ale także na firmowej papeterii, wizytówkach, broszurach reklamowych, plakatach i billboardach. Zaprojektuj logo tak, by dało się je rozpoznać na kartce papieru i na reklamowym długopisie. Projektowanie logo wymaga przemyśleń i to jest ważne.

4) Musi przywodzić na myśl pozytywne skojarzenia. Dotyczy to kształtów i przede wszystkim zastosowanej kolorystyki. Dzięki prostemu zabiegowi cała firma lub przedsięwzięcie będzie wywoływało pozytywne skojarzenia.

5) Ważna jest także tematyka logo. Jeśli firma prowadzi poważne działania, takie także powinno być jej logo. Dla kancelarii prawnej nie narysujesz klowna.

6) Zapamiętywalność to jedna z najważniejszych cech dobrego logo. I choć wpływa na nią wiele czynników to warto postawić się czasem w roli konsumenta. Wystarczy spojrzeć na znaki najpopularniejszych światowych marek np. McDonalds, Apple czy Mercedes, by przekonać się, że im prostsze logo tym łatwiej je zapamiętać.

Fishfood - kreatywne logo
Element zaskoczenia w logo Fishfood

7) Logo identyfikuje markę w świadomości odbiorcy, dlatego nie warto dokonywać częstych zmian. Wyłożone pieniądze i poświęcony czas na zbudowanie dobrego wizerunku firmy wymaga przemyśleń. Jeśli chcesz by logo towarzyszyło firmie przez lata, zadbaj o jego ponadczasowość już na etapie projektowania. Projektowanie logo to w końcu najważniejszy etap budowania całej spójnej identyfikacji wizualnej.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na własne projektowe ambicje. Nie ma nic gorszego w projektowaniu logo niż niezrozumienie przez docelowego klienta.

Gust projektanta o siedem lat wyprzedza gust opinii publicznej, a projektant pragnący odnosić sukcesy powinien wyprzedzać ogół społeczeństwa o cztery lataDavid Airey – Logo Design Love: Zaprojektuj genialny logotyp!

Wiesz już wszystko? Na pewno nie…

  • Zobacz 5 trików, dzięki którym zaprojektujesz jeszcze lepsze logo.
  • Zobacz pięć kroków jakie musisz zrobić by zacząć zarabiać na własnej pasji

Inspiracja dla projektowania logo – szukajcie a znajdziecie

Oto lista źródeł z których często korzystam. Warto zagłębić się w blogi tematyczne oraz serwisy prezentujące prace dobrych grafików. A przede wszystkim dobre książki i kursy online…

Książki i poradniki dotyczące projektowania logo warte polecenia:

Ogólnopolskie wystawy znaków graficznych czy warto?

Ogólnopolskie wystawy znaków graficznych – opracowanie zbiorowe – genialna pozycja z masą inspiracji. Najlepsze polskie logotypy zebrane na przestrzeni lat i zaprezentowane podczas wystawy. Obecnie nakład książki został wznowiony. Warto kupić zanim znów się wyprzeda w kilka miesięcy 🙂 Tym bardziej, że nie wiadomo czy pojawi się kolejny dodruk.

projektowanie logo książka

Logo Design Love – David Airey – książka obowiązkowa dla każdego początkującego projektanta logo. 

 
podręcznik projektantów logo
Smashing Magazine: Podręcznik projektantów logo – Gareth Hardy – jak sama nazwa wskazuje znajdziesz w tu całą masę przydatnych wskazówek jak krok po kroku zaprojektować logo. Do tego książka powstała w ramach serii Smashing Magazine. Jej jakości możesz więc być pewny.
 

Kursy online – projektowanie logo:

Polecane kursy Skillshare. Przetestuj dostęp do wszystkich kursów przez 2 miesiące za darmo!

Kursy logo sprawdzone przeze mnie i tysiące innych studentów, z których na prawdę dużo się nauczysz.

  • Jak zaprojektować logo zgodnie z zasadą golden radio (darmowy dostęp)
  • Zaprojektuj idealne logo z Aaronem Draplinem – sekrety kształtów, typografii i kolorów
  • Jak zrobić proste, ponadczasowe logo z kształtów?
  • Zaprojektuj swoje nowoczesne logo

Jeśli znacie jeszcze jakieś warte uwagi serwisy, dajcie znać  w komentarzach. Najciekawsze dołączę do listy. 

  • grafika użytkowa
  • logotyp
  • projektowanie logo
  • skuteczne logo
  • tworzenie logo
  • share

Post navigation

Dobry design sprzedaje
poprzedni post

Dobry design sprzedaje. I to bardzo skutecznie...

Kaligrafia Grzegorz Barasiński recenzja
następny post

Grzegorz Barasiński: „Kaligrafia” - recenzja kaligrafowanki dla dzieci i dorosłych

Zobacz inne fajne posty

Jeśli ten Ci się podobał, poniższe spodobają Ci się na pewno

  • Postedod Sampixel
  • Posted w Fotografia

Magiczne neony Los Angeles na zdjęciach Vicky Moon

  • 07/01/2015
  • 1 minut czytania
  • 0 komentarzy
projektowanie i wydruk wizytówek
  • Postedod Łukasz Pęksyk
  • Posted w Poradnik

Druk wizytówek – przygotowanie projektu do wydruku – poradnik

  • 15/05/2016
  • 3 minut czytania
  • 10 komentarzy
  • Postedod Sampixel
  • Posted w Grafika użytkowa

Infografika – Incepcja – czas wyjaśnień

  • 01/09/2010
  • 1 minut czytania
  • 0 komentarzy

39 comments

  • Atiqua pisze:
    04/11/2010 o 18:43

    Całkiem ciekawy ten artykuł. W źródłach dodałabym jeszcze DevianArt – wśród badziewia wiele fantastycznych logo.
    Przypadkiem trafiłam także na bloga http://grochu.eu/ całkiem mi się spodobał. Warto zajrzeć w wolnej chwili

    Reply
    • Grochu pisze:
      12/05/2011 o 14:55

      A dziękuję bardzo i zapraszam ponownie:)

      Reply
  • Damian R pisze:
    05/11/2010 o 23:53

    Dla początkujących porady są oki, ale zaawanoswany ilustrator lub grafik nic nowego z tego tekstu sie nie dowie

    Reply
  • andzia pisze:
    15/12/2010 o 23:48

    Próbowałam sama coś stworzyć ale jakoś mi nie idzie. Gdzie mogę opublikwać moje próby, żeby ktos mi doradził co mam poprawić?

    Reply
  • Jakub Korus pisze:
    15/03/2011 o 22:51

    Przaśne prace. Zapraszam do mnie http://www.logo.ilf.pl

    Reply
  • Jan Lenartowicz pisze:
    09/06/2012 o 22:55

    Hej, Świetny tekst.
    Damian – myślę jednak, że ten tekst nie jest skierowany w głównej mierze do profesjonalistów, bo tych już raczej przyuczać nie trzeba. Obstawiam, że chodzi raczej o to, żeby przyszły klient przyszedł na spotkanie wiedząc już cokolwiek. Uniknie się w ten sposób ciągłych odpowiedzi na te same pytania…

    Pozdrawiam,

    Jan Lenartowicz

    Reply
  • akcesoria ślubne pisze:
    03/08/2012 o 14:06

    Świetny tekst!

    Reply
  • Krzysiek pisze:
    09/01/2013 o 14:43

    Bardzo fajny tekst z dużą ilością praktycznych i trafnych porad. Oby tak dalej 🙂

    Reply
  • borys pisze:
    23/04/2013 o 08:24

    Nic nowego tu nie ma. Ponadto autor poucza innych co do nazewnictwa a sam pisze „loga”. Slowo logo sie nie odmienia!

    Reply
    • Kretor pisze:
      23/04/2013 o 17:52

      Racja, logo się nie odmienia. Mój błąd z językowego przyzwyczajenia. Reszta – kwestia doświadczenia 🙂

      Reply
    • Malinka pisze:
      05/05/2013 o 20:58

      To jak napiszesz liczbę mnogą od słowa logo? Mamy trzy logo?

      Reply
      • swiadomy pisze:
        14/05/2013 o 21:39

        Tak, mam trzy logo… Krew mnie zalewa jak ktoś pisze loga, logów, logi. Zęby bolą od czytania i patrzenia na projekty 😐

        Reply
      • Alek pisze:
        12/11/2013 o 00:56

        odmienia się log – czyli zapis nautyczny 😉 a logo już nie

        Reply
    • Karolina Jarząbek SuperEgo pisze:
      03/04/2018 o 12:39

      Odmiana tego słowa jest dopuszczalna, ale bardzo rzadko się tego używa, to raczej ze względu, że najzwyczajniej źle brzmi.
      pozdrawiam

      Reply
  • blackholedesign pisze:
    08/07/2014 o 12:17

    Behance

    Reply
  • Vasil pisze:
    03/11/2014 o 12:11

    Cudowna publikacja! Ja stworzyłem swoje logo na stronie https://www.logaster.com/, a potem poprawiłem w photoshop’ie i jestem bardzo zadowolony z mojego dzieła.

    Reply
    • Sam Pixel pisze:
      04/11/2014 o 18:55

      Grunt to własne zadowolenie 🙂

      Reply
  • protal miejski pisze:
    08/01/2015 o 02:29

    Witam, dobrze napisany tekst, aczkolwiek zdałoby się
    nieco więcej fotek i grafów ilustrujących artykuł. Sam wiem że nie jest to banalne – bo prowadzę własną stronę (odsyłacz wyżej), ale da się sobie jakoś radzić obrazami z darmowych
    stocków – sxc.hu, wikimedii i podobnych. Pozdrawiam i zachęcam do odwiedzin mojego bloga!

    Reply
  • Fafaraf pisze:
    23/01/2015 o 13:19

    Hej, poszukuje rzetelnej wiedzy na temat poprawnego konstruowania logo, względem matematycznych proporcji, optycznych poprawek, opisywania znaku na elipsach. Kto pomoże? Wszędzie tylko w kółko powtarzane te same zasady. Chciałbym mieć pod ręką taką czysto warsztatową wiedzę, myślę że nie tylko ja 😛 Ktoś pomoże?

    Reply
    • Luki pisze:
      30/08/2015 o 00:42

      „Matematycznie” to mogę polecić „złotą proporcję”.

      Reply
  • Daria Mikus pisze:
    06/07/2016 o 08:53

    Jak stworzyć profesjonalne logo? O tym wiedzą specjaliści w swojej dziedzinie, a więc na pewno nie ja 🙂 dlatego zleciłam projektowanie logo agencji Fama z Warszawy. Dzięki temu identyfikacja mojej firmy jest niezwykle zgrabna, skuteczna i nowoczesna.

    Reply
  • wenika pisze:
    31/08/2016 o 15:26

    Zaprojektowanie dobrego logo to nie jest taka prosta sprawa, lepiej zlecić to profesjonalnej agencji, która zna się na rzeczy. Przy projektowaniu własnego logo współpracowałam z firmą Fama i byłam zachwycona efektem- firma zna się na rzeczy, pełen profejsonalizm!

    Reply
    • idemgrac pisze:
      05/09/2016 o 15:27

      Jakie to logo. Pochwalisz się? 🙂

      Reply
  • youcancallmeann pisze:
    18/11/2016 o 19:33

    Bardzo przydatne porady – już od dłuższego czasu myślę nad logiem, to chyba dobry moment, żeby przysiąść porządnie 🙂 Pozdrawiam!

    Reply
  • Łukasz Hendzel ludio.pl pisze:
    17/02/2017 o 23:51

    Dodałbym jeszcze, że dobre logo charakteryzują słowa: – prostota- symbolika – niepowtarzalność. Prost ale jednocześnie bardzo trudny przepis.

    Reply
    • Łukasz - ideagrafika.pl pisze:
      28/03/2017 o 12:48

      Zwłaszcza dla wszelkiej maści starostów i wójtów. Logo gmin i innych jednostek samorządowych powinno mieć swoją osobną kategorię w designie 🙂

      Reply
  • Czarna Skrzynka pisze:
    28/03/2017 o 12:44

    Pomysły są… tylko talentu Bozia nie dała! 🙂

    Reply
  • KreujeSwojeZycie.pl pisze:
    29/03/2017 o 07:36

    Świetny post 🙂 A szkicowanie jest zdecydowanie najlepszym sposobem na niepowtarzalne logo 🙂

    Reply
  • Paulina pisze:
    31/10/2017 o 00:47

    Czy zamiast całego logo można używać sygnetu? Czytałam wiele sprzecznych informacji na ten temat. Jedne źródła podają, że tak, a drugie, że nie. Chociaż osobiście uważam, że jeśli logo jest rozpoznawalne (nawet w mniejszych firmach), to używanie sygnetu nie jest błędem.

    Reply
    • Łukasz - ideagrafika.pl pisze:
      31/10/2017 o 07:28

      Wszystko można tylko z głową ? Czasem z samego sygnetu korzystają marki, które są już rozpoznawalne i robią rebranding. Odrzucają resztę i dostają przy sygnecie, ale musi być to proces bardzo przemyślany.

      Chyba że chodzi o zamienne stosowanie w różnych miejscach obu wersji. Osobiście sam tak robię z logo tego bloga. Po zjechaniu w dół logotyp znika i zostaje sam sygnet. Sam sygnet jest też miniaturką przy komentarzach. Jest to wygodniejsze w i wiele stron tak robi. Ale wszędzie indziej uzywam już całości. Nie uważam tego za błąd ?

      Reply
  • Asia pisze:
    22/06/2019 o 17:12

    fajnie napisane , chciałabym być taka kreatywna i stworzyć coś swojego 😀

    Reply
  • Wiktoria pisze:
    23/07/2019 o 20:23

    świetny tekst i super wskazówki 🙂

    Reply
  • Dominika pisze:
    16/08/2019 o 11:21

    zazdroszczę osobom, które mają taką wyoraźnię

    Reply
  • Paweł pisze:
    13/01/2020 o 15:21

    Bardzo fajny wpis dla osób, które same nigdy loga nie tworzyły. Zadanie to nie jest wbrew pozorom proste 🙂

    Reply
  • Arkadiusz pisze:
    10/03/2020 o 19:02

    Bardzo przydatne porady!

    Reply
  • Konrad pisze:
    11/04/2020 o 14:51

    Tak naprawdę, ile jest osób, tyle dobrych rad. I choćby człowiek się „napocił” co niemiara, to komercyjny charakter przedsięwzięcia sprowadza to wszystko do decyzji klienta. Chwała tym, co mają względną swobodę w projektowaniu. Artykuł, poza kilkoma oczywistościami, bardzo fajny.

    Reply
  • Argentum Event pisze:
    27/08/2020 o 10:42

    Świetnie, że na końcu znalazły się linki do kursów. Czeka nas w firmie zmiana designu i idealnie trafiliśmy w czas z szukaniem inspiracji i pomocy 🙂
    Pozdrowienia!

    Reply
  • Natalia_21 pisze:
    23/10/2023 o 11:49

    Artykuł porusza ważny temat projektowania logo, podkreślając kluczową rolę, jaką odgrywa logo w identyfikacji firmy lub organizacji. Wskazuje na istotne różnice między pojęciami „logo” a „logotyp” oraz podkreśla, że dobre logo powinno być proste, estetyczne, czytelne, a także zapamiętywalne i skojarzeniowe.

    Zgadzam się, że początkowy etap projektowania logo, który obejmuje szkicowanie i eksplorowanie różnych pomysłów na papierze, może być kluczowy dla kreatywności i ograniczenia się przez ograniczenia technologii komputerowej. Tradycyjne narzędzia, takie jak ołówek i papier, pozwalają na swobodne eksperymentowanie z pomysłami, co może prowadzić do bardziej oryginalnych i wyjątkowych projektów.

    Podkreślenie znaczenia siedmiu złotych zasad projektowania logo jest bardzo ważne. W szczególności punkty dotyczące prostoty, czytelności, pozytywnych skojarzeń i zapamiętywalności są kluczowe dla stworzenia efektywnego logo. Ponadto, zwrócenie uwagi na ponadczasowość logo jest niezwykle istotne, ponieważ logo powinno być trwałe i nie podlegać modom czy przemijającym trendom.

    Dziękuję za podzielenie się listą wartościowych źródeł, takich jak książki i kursy online, które mogą pomóc w doskonaleniu umiejętności projektowania logo. Edukacja i ciągłe doskonalenie się są kluczowe dla każdego projektanta, aby tworzyć znaki graficzne, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także skuteczne w przekazywaniu przekazu marki.

    Reply
    • IdeaGrafika pisze:
      29/12/2023 o 16:37

      Natalia, bardzo ciekawy komentarz, napisany przez AI 🙂

      Reply

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecam: Jestem Online Blog WordPress

  • Blog o designie, grafice komputerowej, samorozwoju. Znajdziesz tu masę inspiracji na tematy takie jak kaligrafia, typografia