[emphasized type=”emphasized”]Projektujesz ulotki reklamowe, ale coś nie idzie? Chcesz stworzyć własną ulotkę, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Oto sześć rad, które pomogą ci wyjść z opresji i samodzielnie stworzyć świetną ulotkę reklamową[/emphasized]
W dzisiejszym świecie przekazy reklamowe bombardują nas z każdej strony. Reklamy telewizyjne, plakaty i ulotki reklamowe… By zapadły nam w pamięć muszą przyciągać uwagę, być zwięzłe i atrakcyjne. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Zaprojektowanie ulotki wydaje się skomplikowane, ale jeśli rozbijesz proces na sześć mniejszych etapów, całość okaże się dużo prostsza.
1) Po co mi ta ulotka?
Najważniejsze to odpowiedzieć sobie na pytanie – po co mi w ogóle ta ulotka. To niezbędny krok, bo twoja odpowiedź będzie miała wpływ na treść i wygląd ulotki reklamowej.
Musisz też zwalczyć pokusę umieszczenia na niej zbyt dużej liczby informacji. Warto się skupić na wyodrębnieniu jednej lub dwóch ofert lub wydarzeń, które chcesz promować. Postaraj się, by dane kontaktowe oraz adres strony internetowej były dobrze widoczne. Będziesz mieć pewność, że klient bez trudu je zauważy.
2) Jaka grupa docelowa ulotki?
Podczas projektowania miej w głowie obraz grupy docelowej. Fonty, kolory, ilustracje i zdjęcia muszą podobać się twojej publiczności. Niezależnie od niej nie używaj więcej niż dwóch fontów (np. Gramonnd i Helvetica). Jeśli chcesz podkreślić niektóre informacje skorzystaj z pobrubienia, pochylenia lub podkreślenia. To sprawdzi się lepiej niż dziesięć różnych krojów pisma.
3) Jedno czy kilka zdjęć?
Ilustracje i zdjęcia mogą okazać się cennym przekaźnikiem treści, zwłaszcza przy ograniczonej przestrzeni na ulotce. Zastanów się czy chcesz wykorzystać kilka mniejszych czy jeden większy, który silniej przykuje uwagę.
4) Jaki format?
Ulotki funkcjonują w wielu formatach, czyli rozmiarach. Wykorzystuje się też różne gramatury i rodzaje papieru. Jeśli masz ograniczony budżet skorzystaj ze standardowych rozmiarów, np. A5 (pół arkusza A4 – 210mm x 148.5mm), DL (1/3 arkusza A4 – 210mm x 99mm) lub A7 (105mm x 74mm). Jednak jeśli naprawdę chcesz wyróżnić się z tłumu postaw własny format. Dobre drukarnie są w stanie wydrukować ulotki w dowolnym rozmiarze i kształcie. Może dobre dla ciebie okaże się na przykład koło?
Szablony w standardowych rozmiarach możesz pobrać tutaj.
5) Papier jest ważny
Upewnij się, że papier na którym chcesz drukować ulotki jest naprawdę dobrej jakości. Zły może popsuć nawet najlepszy graficzny projekt ulotki. Standardowo do ulotek reklamowych stosuje się papier o gramaturze do 350 g/m2.
6) Uważaj na literówki
Zanim dasz projekt do druku przejrzyj go kilka razy i najlepiej poproś znajomych by rzucili na niego okiem. Literówki łatwo przeoczyć, a nic bardziej nie deprymuje niż konieczność zniszczenia kilku tysięcy ulotek przez wcześniejszy brak uwagi.
Gdy weźmiesz do ręki wydrukowaną ulotkę obejrzyj ją dokładnie i sprawdź czy nie ma błędów i czy spełnia ona swoje zadania. Ale jeśli dostosowałeś się do powyższych kroków, nie będziesz musiał się martwić. Powodzenia!
W drugim punkcie Chyba mamy mały błąd w tytule;)
Dzięki za zwrócenie uwagi 🙂 Faktycznie mały chochlik się wkradł 🙂
Wydaje mi się, że nie chciałbyś byś widzieć moich prób zrobienia ulotek czy wizytówek. Skończyło się na ogromny zdenerwowaniu 😀
Trening czyni mistrza 🙂 Początki nigdy nie są łatwe. Chyba, że ktoś urodził się z genialnym talentem. Klucz to szukanie inspiracji 🙂
Ulotki na papierze 350g?
Pierwsze słyszę…
Zwykle spotyka się kredę 130 – 170 gram, 4 + 4, połysk i tyle.
To w końcu ulotki a nie wizytówki, ekskluzywne zaproszenia kaligrafowane ręcznie lub inne bardziej ambitne formy.
Trzeba przyznać, że przykłady ulotek zaprezentowanych na grafikach przyciągają uwagę i są wykonane prawidłowo. Polecam też przeczytanie naszej wersji artykułu na temat skutecznych ulotek reklamowych. Zapraszam.
http://vert.info.pl/blog/w/35/jak-zrobic-skuteczna-ulotke-reklamowa
Pozdrawiam
Zajrzałem – fajny tekst i porady co zrobić by ulotka reklamowa spełniała swoje zadanie – sprzedawała 🙂
Ostatnio robiłem projekt ulotki dla sąsiadki, będzie ich potrzebować na przestrzeni roku cyklicznie po kilka tysięcy. Pytanie o druk: lepiej żeby kupiła sobie drukarkę, jakiś laser (niestety kolor) i drukowała w razie potrzeby (niestety co jakiś czas tonery będą wydatkiem), czy lepiej żeby oddać ulotki do wydrukowania w drukarni? Dostała ofertę z agencji reklamowej http://citycolor.pl/reklama-oferta/poligrafia/ulotki/ na przygotowanie i wydruk ulotek i cena jest bardzo dobra. Warunek to zamawiamy większą ilość, wychodzi na to, że to jej nakład roczny. Doradźcie co robić..
Ja projektując swoje ulotki jak i ulotki dla klientów, zawsze staram się aby były jak najbardziej oryginalne oraz od razu przyciągały wzrok potencjalnego klienta.
Co do samego druku to zawsze korzystam z porównywarki drukarni ( http://www.paperprint.pl ) aby znaleźć odpowiednią z odpowiednimi cenami….
Co do samego papieru to tak jak piszesz, nie ma co decydować się na tani papier, gdyż jakość wyraźnie na nim spada. Ale to zależy tez od rodzaju ulotki, mam w domu taki bloczek ze wszelkimi papierami, jakie stosuje większość drukarni w Polsce więc zawsze sobie wybieram odpowiedni do odpowiedniego projektu.
ulotka na papierze 350g?? no bez jaj!! max to 170
Myślę, że ulotka na grubym papierze wzbudza zainteresowanie klienta w tym samym momencie, w którym bierze ją do ręki. Super są też różne składane projekty. Już trzeci raz wypuszczam nowy projekt przygotowany we współpracy ze studiem graficznym orchideagroup. Mają tyle ciekawych pomysłów, że z pewnością starczy nam ich jeszcze na kilka kolejny tur 🙂 Osobiście uważam, że ulotki wciąż dobrze spełniają funkcję reklamową.