Druk wizytówek – przygotowanie projektu do wydruku – poradnik

Fajne Nie ruszaj Lubisz to
 
23

Przygotowaliśmy już dobre logo, mamy pomysł na wizytówkę i chcemy zająć się jej wykonaniem. O czym należy pamiętać i jak przygotować projekt, czyli druk wizytówek krok po kroku. Zaczynamy!

Skoro zastanawiasz się jak przygotować wizytówki do druku, pewnie masz już w głowie jej projekt. Wiesz też czy ma być jedno czy dwustronna, z ilu będzie się składać kolorów oraz czy będzie zorientowana w poziomie czy pionie. Teraz czeka cię odpowiedzialne zadanie – przygotowanie pliku tak, by spełniał techniczne wymogagania drukarni.

Druk wizytówek – to proste

Druk wizytówek stworzonych przez siebie, podobnie jak każdego innego projektu, wymaga odrobinę wiedzy z dziedziny DTP. Pomożemy ci ją zdobyć, tak by wizytówki odebrane z drukarni były perfekcyjnie wykonane.

Zacznijmy więc od podstaw… Na początek trochę teorii.

Mamy trzy rodzaje wizytówek pod względem koloru

  • 4+4 – wizytówka dwustronna w pełnym kolorze
  • 4+1 – front wizytówki w pełnym kolorze, tył w jednym kolorze
  • 4+0 – wizytówka jednostronna – front w pełnym kolorze, tył biały

 

Jaki rozmiar wizytówki?

Standardowy rozmiar wizytówki w Polsce – 90 mm x 50 mm (horyzontalna) lub 50 mm x 90 mm (wertykalna). Spotyka się również rozmiar 85 mm x 50 mm oraz 90 mm x 55 mm, jednak są one mniej popularne.

Kreatywne wizytówki Sampixel

Najpopularniejszy rozmiar wizytówek
(źródło: sampixel.com)

O czym należy pamiętać ustawiając szczegóły projektu?

  • tryb kolorystyczny: CMYK,
  • rozdzielczość: minimum 300 dpi,
  • obszar bezpieczny: 3 – 5 mm z każdej strony. Logo oraz inne informacje nie powinny wychodzić poza ten obszar,
  • by otrzymać idealnie czarny kolor, powinniśmy zadbać o ustawienie składowej koloru.

Dwa odcienie czerni – nasycona czerń i zwykła czerń

Różnicę między zwykłą czernią, a czernią nasyconą trudno dostrzec na monitorze. W wydruku różnica jest już znaczna. Zmian dokonamy ustawiając składową koloru.

  • Czerń – 100 K: dobra dla tekstów i kodów kreskowych, ale nie dla grafiki,
  • Nasycona czerń – 40 C, 40 M, 40 Y, 100 K – idealna dla grafiki i dużych bloków czerni.

2 mm na spady

Eksportując plik do druku powinniśmy zostawić po 2 mm z każdej strony, (chyba, że nasza drukarnia zakłada inaczej) na tak zwane spady, czyli obszar cięcia. W Ilustratorze przy eksporcie do PDF możemy wybrać zakładkę „Marks and Bleeds”, gdzie ustawiamy żądaną wartość. Oczywiście spady można ustawić już przy tworzeniu projektu, jednak ustawienie ich przy eksporcie jest zdecydowanie prostsze.

Jeśli spady dołączamy „fizycznie” do naszego projektu, ustawiamy rozmiar na 94 mm x 54 mm. Wtedy możemy umieścić linie pomocnicze w poziomie na 2 i 92 mm oraz 2 i 52 mm w pionie. Należy pamiętać jednak, by przygotowane przez nas tło obejmowało też cały spad.

Pamiętaj! Wszystkie czcionki trzeba przekształcić na krzywe

W Photoshop polecenie – Konwersja na kształt – Przekształć w krzywe (Ctrl+T)
W Illustratorze polecenie – Zamień na krzywe (Shift+Ctrl+O)

To ważny krok w przygotowaniu każdego pliku do druku. Gdy korzystamy z niestandardowego fontu istnieje prawdopodobieństwo, że w drukarni mogą go nie mieć. Wtedy program graficzny zmieni go na domyślny np. Bebas Neue na Arial. Przeoczenie tego kroku może więc zepsuć końcowy efekt wizytówki.

toastmasters gdynia minimalistyczne - standardowy rozmiar wizytówki

Obowiązkowo przed zapisaniem ostatecznej wersji projektu wWszystkie teksty zamienień na krzywe
(źródło: sampixel.com)

Jaki rodzaj pliku?

Dziś dobre drukarnie przyjmują większość popularnych plików graficznych. Najbezpieczniej jest jednak przesłać plik PDF lub TIFF, który zagwarantuje nam doskonałą jakość wydruku.

Wybieramy rodzaj papieru

Na rynku dostępnych jest dużo różnych papierów, dlatego jest w czym przebierać. Najpopularniejszy jest papier gładki, który można zalaminować matową lub błyszczącą folią. Jeszcze kilka lat temu większość wizytówek drukowano jednak na fakturowanym. Ważne by każdy z nich miał odpowiednią sztywność. Idealny na wizytówki będzie papier o gramaturze 250-300 g/m2.

Podsumowanie

Poprawne przygotowanie wizytówki do druku może wydawać się trudne, zwłaszcza jeśli to twój pierwszy kontakt z DTP i drukarnią. Jeśli zastanawiasz się czy twój projekt spełnia normy, zawsze możesz wysłać go do drukarni, w której zamierzasz wykonać wizytówki i poprosić o ocenę. Specjaliści z chęcią rzucą okiem na projekt i poinformują cię czy wszystko jest w porządku i ewentualnie poproszą o poprawki. Ważne by zaznaczyć że jest to tylko szkic projektu, a nie gotowy projekt do druku. W tym celu dobrze jest skontaktować się z taką drukarnią telefonicznie.

Kilka ciekawych wizytówek dla inspiracji

Oczywiście najłatwiej i najbezpieczniej zlecić projekt wizytówek i ich wydruk fachowcom. Mamy wtedy gwarancję poprawności plików, właściwy rozmiar wizytówki i świadomość, że za projektantem stoi rzetelna wiedza. Po co więc zabierać się za to samemu? Bo nic nie daje takiej przyjemności i spełnienia. To może też być niezła przygoda. A jeśli się nie uda nie zrzucisz już winy na grafika 😉 Powodzenia!